Det är ovanligt med problem med en KCR-box. Om boxen har rätt programvara och monteras enligt våra instruktioner uppstår normalt inga problem alls. Det är bara att köra som vanligt med sin optimerade bil.
Att programmera om styrboxen eller att montera in en effektbox är båda en slags optimering, och båda kan göras antingen bra eller dåligt. En dålig chippning eller effektbox kan tillfälligt ge ökad effekt, men på sikt skada motorn.
En KCR-box monteras direkt i motorutrymmet genom att koppla in sig på befintliga givare. KCR-boxen optimerar motorns parametrar externt och gör så att den lämnar mer effekt och vridmoment.
En chippning sker genom att man antingen byter ut programvaran i bilens styrbox, eller löder bort originalkretsen, programmerar om det, och sedan löder tillbaka det igen. Den nya programvaran, om den är bra utförd, ger en ökad effekt.
För att kunna svara på om boxen går att använda har vi utvecklat en digital tjänst. Denna tjänst fungerar för bilar med Common-Rail system och gäller för boxar i vår 3xxGxx serie och 7xxGxx serie.
1. Sök upp det fordon du vill flytta boxen till
2. När du kommit fram till fordonsidan med uppgifter om produkten, bläddra ner till avsnittet "Passar en begagnad box?"
3. Klicka på länken (se bilden)
4. Fyll i uppgifterna som efterfrågas
5. Du får direkt svar om satsen fungerar med ditt nya fordon
För att undersöka och utvärdera våra produkters inverkan på miljön har KCR utfört tester enligt gällande EU-normer för mätning av utsläpp och emissioner.
Testet är utfört av AVL MTC i Haninge, Stockholm. Fordonet som användes var en BMW 530d 2005 med partikelfilter utrustad med en KCR dieselbox.
Testerna är utförda enl New European Driving Cycle (NEDC) 70/220/EG som då var den gällande normen.
Effekten ökar, bränsleförbrukningen behålls och emissionerna försämras inte med KCR's dieselbox.
En dieselmotor har sitt högsta vridmoment runt 2.000-3.000 varv/min. Efter montering av KCR's dieselbox höjs vridmomentet och det intressanta ur förbrukningssyfte är höjningen på låga varvtal.
Det vridmoment som motorn lämnar original vid t ex. 2.000 varv/min, uppnås redan vid 1.700 varv/min efter montering av en KCR box. Alltså kan man köra motorn på ett lägre varvtal med bibehållen styrka. Detta minskar förbrukningen.